Z jakich owoców i warzyw powinno się robić soki?

Warzywa i owoce to bogate źródło witamin i mikroelementów. W dzisiejszych czasach spożywamy ich zdecydowanie za mało, co przekłada się na stan naszego zdrowia. Warto na co dzień sięgać po świeżo wyciskane soki z warzyw i owoców. Ich skład można dobierać według swoich preferencji, a także potrzeb organizmu. Świeżo wyciskane soki idealnie sprawdzą się jako dodatek do posiłków, bądź deser, a przede wszystkim zastąpią porcję świeżych warzyw lub owoców, o których powinniśmy pamiętać w codziennej diecie.

Biodostępność składników odżywczych

Soki możemy przygotowywać bez problemu samodzielnie w domu. Wystarczy nam do tego wyciskarka do cytrusów, sokowirówka lub sokowytłaczarka. Podczas mechanicznego oddzielania soku od struktury warzyw i owoców dochodzi do strat błonnika pokarmowego, który odpowiada za sytość po spożyciu danego posiłku. W sokach błonnik ma o tyle istotne znaczenie, że jego duża ilość może wpływać na zmniejszenie wchłaniania witamin i substancji odżywczych, dlatego świeżo wytłaczane soki wykazują większą biodostępność zawartych w warzywach i owocach wartości prozdrowotnych. 

Jakie warzywa i owoce dadzą najsmaczniejszy sok?

Świeżo wytłaczane soki za pomocą sokowytłaczarki to głębia smaku i wartości odżywczych. Warto wybierać owoce i warzywa, które w swoim składzie zawierają dużą ilość wody – idealne będą do tego owoce cytrusowe, ananas, granat, jabłka, gruszki oraz owoce sezonowe. Natomiast jeśli chodzi o warzywa, to najsmaczniejsze soki wytłoczymy z marchwi, buraków, ogórków oraz zielonych warzyw liściastych. Warto sięgnąć także po smaczne i wyraziste dodatki, które urozmaicą smak naszych świeżo wytłaczanych soków, takie jak seler naciowy, świeże liście mięty lub bazylii. Świetne wartości odżywcze i smakowe ma także imbir. Warto mieszać ze sobą warzywa i owoce w celu poszukiwania smaku, który będzie idealny dla naszych kubków smakowych. Pamiętać należy tylko o tym, by świeżo wytłoczone soki wypijać najlepiej zaraz po ich przyrządzeniu – najpóźniej w ciągu dwóch godzin, ponieważ wówczas dostarczymy do organizmu najwięcej witamin i składników mineralnych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

7 + piętnaście =