Współcześnie każdego dnia na drogi wyjeżdża mnóstwo pojazdów, co w znacznym stopniu zwiększa ryzyko groźnych wypadków. Bardzo często dochodzi do nich zwłaszcza na ostrych zakrętach, a także w miejscach o wyjątkowo ograniczonej widoczności. Na szczęście stosuje się tam różnorodne rozwiązania, które mają na celu zminimalizowanie niebezpieczeństwa. Jedną z najbardziej skutecznych metod jest zamontowanie obok jezdni specjalnego lustra drogowego ułatwiającego kierowcom poruszanie się.
Standardowe lustro drogowe składa się z akrylowej obudowy oraz grubego szkła (nie zniekształcającego odbijanego obrazu), a oba te elementy są szczelnie ze sobą połączone za pomocą kleju polimerowo-silikonowego. Montuje się je na wysokości minimum dwa metry od poziomu chodnika bądź pobocza. Miejscami lokalizacji omawianej konstrukcji są zazwyczaj przystanki autobusowe, ostre łuki na jezdni, rejony skrzyżowań, wyjazdy z działek prywatnych oraz parkingów, a także ciasne ulice i drogi wewnętrzne w dużych galeriach handlowych czy przedsiębiorstwach przemysłowych. Kluczowym zadaniem luster jest eliminowanie tzw. martwych punktów, czyli obszarów niemożliwych do dostrzeżenia w lusterku samochodowym. W ten sposób zwiększa się pole widzenia kierowcy, co usprawnia jego poruszanie się w danym miejscu i poprawia ogólny poziom bezpieczeństwa. Przeważnie wykorzystuje się modele oznaczone jako U 18a i wyposażone w odblaskową krawędź pomalowaną na kolor biało-czerwony. Pozostałe elementy wpływające na ograniczenie zagrożenia na zakrętach i w punktach o kiepskiej widoczności to m.in. lampy ostrzegawcze, pachołki, separatory oraz tablice kierujące.