Drogi w naszym kraju są coraz lepsze. Wciąż jednak w mniejszych miejscowościach mamy do czynienia ze złą jakością asfaltu. Dlatego właśnie szukamy rozwiązań, które umożliwią nam bardziej komfortową jazdę. Próbą wyjścia naprzeciw tym oczekiwaniom były zawieszenia hydrauliczne, popularne z końcem lat 80. i początkiem 90.. Były to jednak dość awaryjne konstrukcje, stąd szybko odeszły do lamusa. Jakie rozwiązania są popularne dzisiaj?
Zawieszenia oparte na hydraulice były niesamowicie wygodne, dlatego szukano jakiegoś sposobu by znów zapewnić ten komfort kierowcom. Jednocześnie producenci nie chcieli wracać w 100% do poprzedniego rozwiązania, ponieważ trapiły go różne awarie, głównie wycieki płynu. Postawiono więc na sprężone powietrze i takie rozwiązanie trafiło między innymi do samochodów Range Rover Zawieszenie pneumatyczne ma taką przewagę, że w razie małych wycieków nadal można jeździć i to jeszcze przez długi czas. Ubytki są bowiem na bieżąco kompensowane poprzez sprężarkę, więc nie trzeba kupować i dolewać drogiej cieczy.
Skąd jednak w ogóle poszukiwania takich niecodziennych rozwiązań? Czyżby tradycyjne zawieszenie nie spełniało swojej roli? Otóż przy klasycznym rozwiązaniu mamy albo dobre prowadzenie i dużą twardość, albo miękkość i komfort wybierania nierówności, ale okupioną gorszym zachowaniem pojazdu. Auto mocno przechyla się na zakrętach, na czym cierpi układ kierowniczy. Pneumatyka daje nam zalety obu tych wariantów, wykluczając większość wad. Jest tak na przykład w Audi A8 Zawieszeniu stosowanemu w tym samochodzie na pewno nie można zarzucić negatywnego wpływu na precyzję prowadzenia. Jednocześnie jest ono tak wygodne, że przeszkody pokroju progów zwalniających można pokonywać praktycznie bez zwalniania.