Instalacja podciśnieniowa pełni w samochodzie kilka bardzo ważnych funkcji. Przede wszystkim wykorzystuje ją wspomaganie hamulców, dzięki czemu nie musimy naciskać pedału z całej siły, by pojazd należycie wytracał prędkość. Nierzadko podciśnienie steruje też wieloma elementami wykonawczymi, takimi jak choćby regulator ciśnienia paliwa, system klapek w kolektorzy dolotowym, czy też zmienna geometria turbosprężarki. Jakie są objawy problemów z wytworzeniem odpowiedniego podciśnienia w układzie i jak można temu zaradzić?
Pierwszym objawem, który na pewno szybko zauważymy, będzie znaczny spadek siły hamowania samochodu. Wyniknie on z tego, że serwo pracujące z wykorzystaniem podciśnienia nie będzie otrzymywało go wystarczająco dużo. W nowszych pojazdach uprzednio komunikat o awarii wyświetli nam deska rozdzielcza, niestety starsze pojazdy prawdopodobnie nie zakomunikują nam tego w żaden sposób. Zmniejszenie siły działania hamulców może więc być zaskoczeniem dla kierowcy i doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze.
Kolejny od razu zauważalny objaw to obniżenie się mocy silnika, zwłaszcza w pojazdach z turbodoładowaniem i zmienną geometrią łopatek turbiny. Ubytek podciśnienia spowoduje, że zawór nastawny nie będzie w stanie sterować łopatkami w pełnym zakresie. Prawdopodobnie zauważymy też mniej lub bardziej intensywne dymienie z rury wydechowej, jeżeli będzie to auto z silnikiem diesla. Rozwiązaniem problemu jest zakup i instalacja nowej pompy podciśnieniowej. W przypadku aut francuskich, jej zakupu możemy dokonać na https://franceauto.pl/pompa-podcisnieniowa.