Do czego służą dziobnice i gdzie mają swoje zastosowanie?

Dziobnice, zwane także stewą dziobową lub po prostu odbojnikiem, są przede wszystkim częścią konstrukcyjną łodzi i wszelkich pojazdów pływających. Zazwyczaj w postaci stalowego odlewu lub jako spawany element, obecnie coraz częściej wykonywane z gumy lub wysoce twardego kompozytu. Łączą one poszycie burt statku, mają za zadanie chronić dziób przed uszkodzeniami mechanicznymi. Bardzo podobny element znajdziemy również przy zakończeniu pawęży, czyli mówiąc prościej – tylnej części okrętu. Stewa rufowa zazwyczaj zawiera wyjście wału napędowego i jest jednym z najważniejszych elementów zawieszenia napędu statków.

Nie tylko na morzu

Dziobnice to nie tylko fragmenty statków i łodzi, ale także specjalistyczne elementy zabezpieczające ich transport na lądzie. W formie gumowych poduszek amortyzujących znajdziemy dziobnice w większości przyczep dedykowanych do transportu łodzi oraz jachtów. Jako stosunkowo nowe rozwiązanie, nie są jeszcze standardem, ze względu jednak na oferowane bezpieczeństwo oraz diametralną poprawę komfortu transportu z pewnością niedługo się nim staną.

Aktualnie na polskim rynku znajdziemy zaledwie kilku producentów oraz importerów dziobnic transportowych, z czego tylko dwóch oferuje stałą sprzedaż detaliczną. Pomimo wąskiego grona sprzedających, uwagę zwraca jednak szerokość oferowanej gamy produktów. Przykładowo, w asortymencie takiego sklepu jak https://www.szopeneria.pl/pl/c/Dziobnice/530 znajdziemy podpory przystosowane zarówno do transportu małych, rekreacyjnych łódek, jak i dedykowane dla większych jachtów oraz łodzi rybackich. Warto zainteresować się także samym przeznaczeniem, deski odbojowe występują bowiem w różnym zastosowaniu, od tych specjalistycznych dla konkretnych przyczep, po te z możliwością montażu na każdej płaskiej przyczepce typu lawetowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

10 − jeden =