Etykiety reklamowe lub użytkowe przeznaczone na różnorodne produkty są najczęściej wyrobem papierowym lub foliowym. W zależności od rodzaju użytej drukarki, wydrukowane mogą być także na bardziej twardych i trwalszych powierzchniach – te przypadki charakteryzują się większą żywotnością, ale i ceną za wykonanie. Etykieta może stanowić osobny element, który jest tylko przyczepiony do danego towaru lub stanowić jego bezpośrednią część – sposób aplikacji zależy wyłącznie od potrzeb klienta.
Naklejki samoprzylepne drukowane są na specjalistycznym materiale samoprzylepnym, zazwyczaj jest to folia lub papier, które są najtańszymi produktami, ale i przedstawiają sobą najniższą wytrzymałość na czas i potencjalne uszkodzenia mechaniczne. Na spodzie tych materiałów samoprzylepnych znajduje się warstwa zabezpieczająca przed przypadkowym użyciem, a pod nią sam klej. Ten rodzaj etykiet stosowany jest głównie na produktach plastikowych oraz szklanych, a zatem spotkać je będziemy mogli, zwłaszcza, pośród alkoholi, kosmetyków czy napojów.
Etykiety można zakupić już w wersji gotowej, zawierającej określony projekt na zewnętrznej części lub zadbać o samodzielne wypełnienie rolki z naklejkami samoprzylepnymi. W tym przypadku, wykonanie etykiet nie kończy się wyłącznie na produkcji materiału pokrytego z jednej strony klejem, ale trwa do momentu wytworzenia odpowiadającego projektowi klienta materiału. Do tego celu użyta jest profesjonalna drukarka do etykiet, która zadrukowuje papierową lub foliową powierzchnię, następnie etykieta umieszczana jest na danym towarze, na co pozwala jednostronna warstwa kleju. Dobrym rozwiązaniem może okazać się i etykietownica, którą zakupić można w wersji manualnej, jak i zautomatyzowanej.